
Cílem odhalené masivní ruské dezinformační kampaně bylo podněcování protivládních nálad v Německu. Odborníci se obávají zejména možných pokusů o ovlivnění nadcházejících voleb v letošním roce.
Podle zprávy Spolkového ministerstva zahraničí byla odhalena ruská dezinformační kampaň na online platformě X (dříve Twitter). Cílem kampaně bylo zřejmě zvýšit odpor vůči německé koaliční vládě a podkopat podporu Ukrajině, uvedl v pátek magazín Der Spiegel. Odborníci pověření Spolkovým ministerstvem zahraničí analyzovali sociální síť X pomocí speciálního softwaru a odhalili masivní síť falešných uživatelských účtů šířících německojazyčný obsah.
Putinovým skutečným cílem není Ukrajina, ale Německo
Během vyšetřovacího období od 20. prosince do 20. ledna odborníci identifikovali více než 50 000 falešných uživatelských účtů, které zveřejnily celkem více než milion německojazyčných tweetů. Tyto tweety často obsahovaly obvinění, že německá vláda zanedbává vlastní obyvatelstvo, aby podpořila Ukrajinu, uvedl dále Der Spiegel s odvoláním na důvěrnou analýzu. Odborníci mají obavy zejména kvůli letošním volbám do Evropského parlamentu a také třem zemským volbám v nových spolkových zemích a možným ruským vlivem na ně.
Spolkové ministerstvo zahraničních věcí již delší dobu sleduje debaty o zahraničněpolitických otázkách na internetových sítích pomocí několika datových analytiků. Cílem je odhalit pokusy o ovlivňování ze strany zahraničních aktérů. „Dezinformace se staly globálním faktorem ohrožení“, uvedl pro magazín Spiegel mluvčí spolkového ministerstva zahraničí. „Využívají je ti, kteří nesdílejí naše hodnoty, k destabilizaci celých společností – nejen v západních demokraciích, ale všude.“
Propaganda a dezinformace: „Všechno jsou lžimédia!“
Podle zprávy se k těmto dezinformačním kampaním často používají falešné profily a webové stránky, tzv. dvojníky. Jedná se o kopírování webových stránek známých médií nebo ministerstev a jejich umisťování na internet. Na těchto webových stránkách jsou pak zveřejňovány falešné zprávy, které jsou šířeny prostřednictvím sítě X. Takovéto dvojnické webové stránky lze často rozpoznat podle špatné doménové koncovky. Například místo domény „.de“ bude použita doména „.ltd“. Odborníci se o této kampani dozvěděli poté, co se v září loňského roku na sociální síti X objevil falešný příspěvek ministryně zahraničních věcí Annaleny Baerbockové. Vypadal k nerozeznání reálně, tvůrci pouze zapomněli odstranit jeden znak v azbuce – což jasně naznačovalo, kdo za ním stojí. Účinnost dezinformační kampaně je podle zprávy jen obtížně měřitelná.