Zdaleka největší nebezpečí představuje nicnedělání současných vlád v otázkách klimatické krize. Ohrožení ze strany Poslední generace („Last Generation„, v Německu „Letzte Generation„) jsou velkou výjimkou.
V Německu se již několik dní diskutuje o možném ohrožení klimatickými protesty. Skutečnost, že nebezpečí pro občanskou společnost plyne z protestů proti klimatu, je však výjimkou. Blokády ulic Poslední generace „vždy plánují záchrannou uličku„. V případě nedávné kontroverzní akce v Berlíně skupina „informovala policii ještě před vstupem na bránu dopravního značení a požádala o odklonění vozidel záchranné služby“.
Katharina van Bronswijková: „Existencionální nebezpečí klimatické krize je vytěsňováno“
Deník Süddeutsche Zeitung a několik dalších médií informuje, že „Protest proti klimatu neměl žádný vliv na záchranu oběti nehody“. Stanice Radio Brandenburg Berlin (RBB) uvádí, že práce lékařky záchranné služby nebyla dopravní zácpou nijak omezena a oběť nehody ošetřila. Krátce zvažovala, že by míchačku nechala zvednout. To by však „trvalo déle a zhoršilo by to zdravotní stav oběti.“ Ve zpráva lékařky záchranné služby stojí, „že by okamžitě zvolila stejnou metodu, i kdyby byly k dispozici jiné technické možnosti v podobě vyprošťovacího vozidla nebo jeřábu“.
(Pozn. PQ)
Jaká jsou nebezpečí neustále se zahřívající planety?
Smrt cyklistky (později korigovanou na mozkovou smrt, pacientka se ještě několik hodin nacházela na přístrojích, zemřela až večer v den nehody, viz např. Die Zeit; Tagesspiegel ap.; pozn. PQ), kterou přejela míchačka na beton a kterou mělo vyprostit záchranné vozidlo uvízlé v dopravní zácpě, je velmi rozrušila. Nyní je třeba celou událost právně posoudit. Nicméně faktem zůstává, že nejvyšším přikázáním klimatického hnutí je, aby během protestů nikdo nepřišel k újmě.
Teprve v poslední době se začalo aktivněji usilovat o narušení běžného pořádku. Skutečné nebezpečí totiž hrozí právě v současném normálním stavu, a nikoliv v protestech. Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC) ve své poslední zprávě potvrzuje, že je velmi nepravděpodobné, že by se současnou politikou nicnedělání podařilo dosáhnout cíle 1,5 stupně. Tisíce lidí na celém světě již přišly o život při povodních, ať už v Pákistánu nebo v Německu.
Současně se budují nové infrastruktury pro fosilní paliva, jako jsou terminály na zkapalněný zemní plyn a doprava je v Německu stále jedním z největších producentů skleníkových plynů. Kromě toho jen v první polovině roku 2022 došlo k 1 238 smrtelným dopravním nehodám. Spíše než protesty těch, kteří poukazují na společenského vytěsnění, je hrozbou normální stav, kterému lidé kvůli klimatické krizi a automobilové dopravě denně podléhají. Místo toho, aby se zabýval vážnými problémy, vyzývá „klimatický kancléř“ Olaf Scholz k ukončení protestů.
Policejní odbory požadují více empatie
Benjamin Jendro, tiskový mluvčí policejních odborů (GdP) v Berlíně, v pátek uvedl: „Klimatičtí aktivisté nezpůsobily pondělní děsivou nehodu a zda mohl být život cyklistky zachráněn, kdyby vozidlo hasičů přijelo rychleji, je v tuto chvíli čistě spekulativní.“ Vyzval k věcnosti a abychom „nechali soudní moc, aby objasnila otázku možné příčinné souvislosti v souladu s právním státem“.
K racionalitě vyzývá i OSN
„Před několika lety jsme viděli hnutí mládeže. A myslím, že bez těchto hnutí bychom nedosáhli pokroku, kterého jsme dosáhli“, prohlásila v pátek v New Yorku mluvčí OSN Stephane Dujarricová. „Pochybuji, že záměrem protestů bylo zdržovat lékařskou péči.“ Hněv a frustraci demonstrantů z nedostatečného pokroku v boji proti globálnímu oteplování sdílí rovněž generální tajemník OSN António Guterres, který považuje protesty klimatických aktivistů za velmi důležité.
(Tagesspiegel)
Aktivisté by protesty rádi ukončili, neboť i oni se vystavují nebezpečí: lidé jsou při blokádách pravidelně odtahováni ze silnice řidiči, aktivisté hnutí Ende Gelände informují o policejním násilí „za použití vodních děl, obušků, slzného plynu a bolestivých chvatů“. Protestující vědci jsou zatýkáni, například v Mnichově, jiným je vyhrožováno smrtí, jako například nedávno aktivistovi Tadzio Müllerovi.
Kdy se stane ochrana klimatu nakažlivou?
To nemůže bavit nikoho. Aktivisté se však zastaví teprve tehdy, až „koalice budoucnosti“ skutečně přijme účinná opatření tváří v tvář klimatické katastrofě. Pro aktivisty Poslední generace je takovým opatřením například zavedení omezení rychlosti na 100 km/h. Pokud Olaf Scholz chce, aby klimatičtí aktivisté ukončili své protesty, je napřed zapotřebí uskutečnit skutečný „obrat“ v klimatické politice.