
Spalovací motory? Bývávalo – alespoň v Norsku. Nové údaje ukazují, jak velký náskok má tato země před zbytkem Evropy v přechodu na elektromobilitu. Důvodem úspěchu byla důsledná strategie, tvrdí zástupci norského průmyslu – a vyvarování se chyby, kterou dělá zbytek Evropy.
Sbohem spalovací motore, vítej elektromobile! Norsko je první evropskou zemí, která si stanovila cíl zbavit se nových automobilů na fosilní paliva – deset let před zákazem nových spalovacích motorů v EU v roce 2035. Od letošního roku se totiž v Norsku drasticky zvýší registrační daň pro nové spalovací motory. Již od dubna 2025 budou plug-in hybridy stát o neuvěřitelných 3850 eur více, čistě spalovací motory o 1240 eur. Elektromobily byly dlouhou dobu osvobozeny od registrace a DPH – a stále ještě jsou, pokud nový elektromobil stojí méně než 43 000 eur.
Jak ochrana klimatu doopravdy ovlivňuje ekonomiku
A to je jen začátek: vysoké mýtné a daně mají za cíl vytlačit fosilní paliva z oběhu. Nepřímý „zákaz“ prostřednictvím peněženky – to funguje! A to nejen od včerejška. Podle údajů, které ve čtvrtek zveřejnil Norský silniční svaz (OFV), je nyní téměř devět z deseti nových aut prodaných ve skandinávské zemi elektromobilem. E-auta se stala normou v celé zemi – navzdory velkým vzdálenostem, řídkému osídlení, hornaté krajině a drsným zimám.
Počty registrací nových automobilů v Norsku
V roce 2024 bylo 88,9 % nových automobilů prodaných v Norsku plně elektrických, zatímco v roce 2023 to bylo 82,4 %. Plug-in hybridy, které lze nabíjet jak elektricky, tak mohou jezdit na benzin, tvořily 2,7 % nových registrací. Oproti tomu čistě dieselová a benzínová auta dosáhly tržního podílu pouhých 3,1 %.
Norsko dosáhlo obratu v oblasti e-aut, protože se vyhnulo jedné chybě
V Norsku jsou si mezitím odborníci jistí: „Norsko bude první zemí na světě, která prakticky odstraní dieselové a benzínové vozy z trhu s novými automobily,“ řekla agentuře Reuters Christina Bu, šéfka Norské asociace elektromobilů. Důvodem je skutečnost, že země se již desítky let důsledně zaměřuje na politiku transformace v dopravě.
Norský recept na úspěch je založen na politice daňových pobídek a dlouhodobé strategii. Země se na elektromobilitu zaměřuje již od 90. let a cílenými opatřeními tuto změnu urychlila. Strategie, která se díky vytrvalosti vyplatila. Chyb, kterých se dopouštějí mimo jiné evropské země, se Norsko vyvarovalo.
Německý automobilový průmysl „zažívá svůj iPhone moment“
„V jiných zemích se často setkáváme s tím, že daňové úlevy jsou nejprve schváleny a poté zase zrušeny,“ říká Bu. Náměstkyně ministra dopravy v Oslu také chválí dlouhodobou strategii: „To je důležité poučení: sestavit velký balíček pobídek a zajistit, aby byl dlouhodobě předvídatelný,“ říká Cecilie Knibe Kroglundová.
Pro Michaela Kerna, výkonného ředitele Německo-norské obchodní komory (AHK), není překvapením ani to, že Norsko je v oblasti dopravní transformace daleko vepředu. Norsko se touto cestou ubírá již desítky let napříč všemi politickými stranami, uvedl pro FOCUS online Earth během návštěvy Osla.
Jak Norsko podporuje rozmach elektromobility
Finanční pobídky: Po dobu 20 let byly elektromobily osvobozeny od registrační daně a DPH (25 %!). Dnes se to týká pouze vozidel do 43 000 eur.
Výhody: Žádné mýtné, volná jízda po autobusových pruzích a bezplatné parkování zatraktivnily nákup e-aut.
Obměna vozového parku: taxíky v Oslu musí již rok jezdit bez spalovacího motoru. Firmy se zaměřují na elektrické mikrobusy a pouze v zemědělských podnicích stále hučí mnoho dieselových motorů.
Chyby a překážky transformace dopravy
Trh s elektromobily v současné době v Evropské unii slábne. Především zrušení ekologického bonusu pro nové elektromobily v Německu utlumilo poptávku. Koaliční vláda tento bonus na konci roku 2023 bez okolků zrušila, aby ušetřila peníze poté, co ústavní soud v Karlsruhe označil rozpočtovou politiku vlády za nezákonnou.
Herbert Diess: „Transformace energetiky je přeceňována“
Rozmach elektromobilů v Evropě brzdí absence dlouhodobé strategie napříč zeměmi. V Německu však také existují podmínky, se kterými se Norsko nemuselo potýkat:
- Norsko nemá vlastní automobilový průmysl. Zatímco v Německu hrají hlavní roli zájmy silných automobilových koncernů, Norsko může plánovat zcela nezávisle. Neexistují zde žádné domácí značky spalovacích motorů, které by bylo třeba chránit. To usnadňuje uvalení vysokých daní na spalovací motory.
- Kilowatthodina elektřiny pro elektromobily v Norsku nestojí tolik jako v Německu. Díky bohaté vodní energii v zemi je elektřina nejen levnější, ale také téměř zcela klimaticky neutrální. Na rozdíl od Německa, i když i zde podíl obnovitelných zdrojů energie už vzrostl na úctyhodných 60 %.
- Kromě toho Norové na velmi dlouhé vzdálenosti, například z polární oblasti do Osla na jihu, jednoduše nasedají do letadla, místo aby sáhli po klíčcích od auta.
Přechod na elektromobily v ropné zemi
Norsko je se svou dopravní politikou úspěšné. Skandinávské království si může dovolit cestu k rozmachu e-aut, protože stát zrušil všechny daně na elektromobily. Norsko totiž financuje prosperitu svých 5,5 milionu obyvatel prostřednictvím fosilních paliv. Země má státní investiční fond, který je napájen z veškerých zisků z ropy a zemního plynu ze zahraničí. Příjmy z fosilních paliv ze zahraničí usnadňují placení účtů za dobíjecí infrastrukturu, dotace na e-auta a elektrickou síť, které jsou šetrné ke klimatu.