Herbert Diess: „Transformace energetiky je přeceňována“

Rozhovor s bývalým šéfem koncernu Volkswagen

Herbert Diess: „Transformace energetiky je přeceňována“
Herbert Diess je kromě jiného členem představenstva společnosti Mobility House. Ta se zabývá obousměrným nabíjením mezi domem a elektromobilem. V době, kdy je elektřina levná, se automobil nabíjí, když je elektřina drahá, slouží jako baterie a dodává elektřinu zpět do sítě. To umožní dodávat do elektrické sítě mnohem více energie z obnovitelných zdrojů.
REKLAMA

Solární energie, polovodiče, baterie: Herbert Diess se po svém odchodu z čela koncernu VW věnuje energetické revoluci. V rozhovoru pro magazín Focus Online Diess vysvětluje, proč je tak optimistický, pokud jde o budoucnost a kterou technologii považuje za rozhodující.

Úterní odpoledne v luxusním mnichovském hotelu: ve městě se koná „BNEF Summit“ pořádaný významnou mediální společností Bloomberg, summit pro důležité osoby z energetického a obchodního sektoru, kde se hovoří o výzvách budoucnosti a sem tam uzavře i pár obchodů.

Elektromobilita vítězí: kdy převládnou elektromobily?

Hvězdným hostem letošního mnichovského „summitu“ je bývalý šéf VW Herbert Diess. Ve svém zahajovacím projevu a následné panelové diskusi Diess nastínil nemilosrdně optimistickou verzi energetické a klimatické transformace a mimo jiné řekl, že elektřina bude brzy „neuvěřitelně levná“ a dostupná v hojné míře. Dokonce i někteří z účastníků diskuse byli ohromeni sebevědomím 65letého Diesse – a občas se skepticky mračili. Proč je Diess tak optimistický? To se dozvíte v následujícím rozhovoru.

FOCUS online Earth: Pane Diessi, od konce svého působení ve VW jste už tančil na mnoha svatbách: jste předsedou dozorčí rady společnosti Infineon, vstoupil jste do společnosti Mobility House, která se zabývá nabíjecími technologiemi, angažujete se v solárním sektoru a dokonce provozujete udržitelnou farmu s ekologickým lihovarem. Ve všech těchto různých rolích z vás vždy vyzařuje stejný neochvějný optimismus, že energetickou a klimatickou transformaci zvládneme. Proč jste si tak jistý?

Herbert Diess: Donedávna jsem byl velmi optimistický, protože po celém světě se toho děje opravdu hodně a do boje proti klimatickým změnám směřuje neuvěřitelné množství investic – v Číně, USA i Evropě. A protože například Čína postupuje nesmírně rychle. Především však proto, že nový svět bez CO2 bude v mnoha oblastech výkonnější a efektivnější, a dokonce i levnější. Energie, mobilita, technika pro vytápění domácností – to vše bude po počáteční investici výrazně levnější.

Čína investovala do transformace energetiky nejvíce a dodává světu velmi výhodná řešení pro baterie, solární technologie, elektromobily atd. Úkol energetické transformace ve světě je z německého pohledu často přeceňován – málokterá jiná země ještě k výrobě elektřiny spaluje hnědé uhlí. Nyní jsme dosáhli bodu zlomu, kdy je nový svět jednoduše levnější než starý – pokud jde o obnovitelné zdroje energie, čínské elektromobily a ukládání energie do baterií. A to už nelze zastavit.

Větší obavy mi dnes dělají geopolitické otřesy, které by mohly vést ke zdražení technologií na ochranu klimatu a také k přetrvávající inflaci, a tedy k dlouhodobějšímu zvyšování úrokových sazeb – to snižuje ochotu investovat a rovněž eliminuje možnosti velmi nákladné restrukturalizace světové ekonomiky. Proto jsem dnes o něco méně optimistický.

Focus: Přitom je energetická transformace v německém diskurzu často považována za neúspěch.

Diess: Směr je jednoznačný. Solární energie je nyní celosvětově levnější než uhlí, a proto jednoduše roste mnohem rychleji. Tento trend už nelze zvrátit. Zelené technologie rychle rostou, protože jsou prostě levnější. Ukládání energie je rovněž stále levnější, a proto také zažije rychlý růst. Pokud bude skladování elektřiny stát pouhý jeden cent, pak již jaderná energie nebude vůči solární energii konkurenceschopná. Pak už zbývají jen vzácná období nedostatku energie, na která několik elektráren potřebujeme.

Odkud pochází obrovská energie změny klimatu

Focus: Je naše hodnocení energetické transformace příliš zaměřeno na Německo?

REKLAMA

Diess: Náš problém v Německu spočívá v tom, že výroba elektřiny je kvůli hnědému uhlí stále velmi silně znečištěna CO2. Když se ale podíváme mimo Německo, vidíme, jak rychle se svět mění. Čína je zdaleka největším investorem do obnovitelných zdrojů energie na světě a my máme stále představu Číny s uhelnými elektrárnami a kouřícími průmyslovými komíny. To ale už neodpovídá realitě.

Když se procházíte Šanghají, rychle zjistíte, že zde již nejsou žádné motorky se spalovacími motory. 50 % aut je elektrických, vzduch je čistý. A když pak jedete na sever Číny, vidíte ty obrovské solární a větrné parky. Věci se rychle mění, a to i v rozvojových zemích. Kdo by si například pomyslel, že Indie nyní vyhlásí moratorium na uhlí? Indie už neinvestuje do uhelných elektráren. Ne proto, že by Indie chtěla zachránit svět. Je to jednoduše proto, že solární průmysl tak zlevnil.

Focus: V Německu je Čína vnímána méně jako příklad úspěchu a více jako hrozba. Čínské solární moduly zaplavují trh a totéž by se nyní mohlo stát s elektromobily. Oproti tomu se zdá, že vy tento vývoj vítáte.

Diess: Především se domnívám, že je pro svět dobré, čeho Čína v oblasti důležitých technologií na ochranu klimatu dosáhla. Jistě i s ohledem na vlastní prospěch. Čína investovala do obnovitelných zdrojů energie neuvěřitelné částky dříve než my v západním světě, ať už jde o baterie, solární energii nebo elektromobily.

Proč je argumentace „Ale Čína!“ v debatě o klimatu nesmyslná

Když jsme v roce 2012 učinili politické rozhodnutí opustit německý solární průmysl (za konzervativní koaliční vlády CDU, CSU a FDP; pozn. PQ) Čína právě začala a následně vytvořila obrovský trh. A Číně se podařilo tyto výrobky učinit konkurenceschopnými vůči fosilním palivům. To povede k tomu, že elektromobily budou stále levnější a levnější, baterie budou stále levnější a levnější, a to je pro svět v zásadě dobré. Ale samozřejmě by bylo hezké mít podíl na této přidané hodnotě i v Evropě.

Focus: Jak toho lze dosáhnout? Jak může například německý trh zajistit, aby nezůstal pozadu?

Diess: Existují určité technologie, kterými se čínské společnosti zatím tolik nezabývají. Zvláště když se zvyšuje jejich složitost. Pro čínské společnosti je to obtížnější. Téma, o které se v současné době zasazuji, je využití úložné kapacity elektronických automobilů v elektrické síti. Stává se z toho téměř zázračný recept: můžete jezdit zdarma elektromobilem a zároveň dodávat do sítě více obnovitelných zdrojů energie. Je to ale velmi složité, je to o softwaru a znalostech systému. Zde by mohl Západ prorazit. Ale neměli bychom se snažit kopírovat Číňany v tom, v čem jsou opravdu dobří: v optimalizaci jednodušších procesů v gigantickém měřítku.

Focus: Vy sám se ale zabýváte solárním průmyslem. Neoznámil jste před časem, že chcete pomoci udržet solární průmysl v Evropě?

Diess: Ano, toho jsem se ještě nevzdal (smích). To ale funguje jen ve spolupráci s čínskými společnostmi. Snažil jsem se sem přivést čínské solární společnosti v rámci joint venture spolupráce. Jsem přece jen toho názoru, že by se Evropa měla podílet na vytváření hodnot. V zásadě by bylo dobré mít zde i vlastní výrobní kapacity, zejména proto, že v této oblasti máme i velmi dobré výzkumné zázemí a vynikající průmysl obráběcích strojů.

Jen si myslím, že je nerealistické chtít být zásadně nezávislý na Číně. Když jsem s projektem začínal, měli jsme velmi dobrý plán, dokonce s vysokou kapitálovou hodnotou. Ale během šesti měsíců projektu klesla cena solárních modulů o dalších 40 %. To znamenalo, že jsme od prvního plánu museli upustit, ale je možné, že se ještě objeví další.

Focus: Pokud je skutečně pravda, že Západ má velký náskok ve složitějších technologiích, znamená to, že Čínu přeceňujeme?

Diess: Proboha, co myslíte tím „přeceňovat“? Samozřejmě, že musíme brát Čínu vážně. Často podceňujeme velikost této země a tohoto trhu, pracovitost a motivaci obyvatel. Jen na trhu prémiových vozidel je Čína stejně velká jako zbytek světa dohromady. Nemůžete nabízet prémiové vozy, aniž byste zásobovali čínský trh, to je prostě iluze. Co se týče schopností se však sami Číňané občas přeceňují.

Focus: Jak to myslíte?

Diess: Výrobci elektromobilů v Číně sem teď přišli s velkou vervou a s myšlenkou: „Připlujeme s několika loděmi naloženými elektromobily do Německa a pak je tu prodáme.“ Ale takhle to nefunguje. Potřebujete značku, potřebujete marketing, potřebujete rozumnou síť prodejců, například pro dodávky náhradních dílů. Čínští výrobci se v tom určitě zlepší, ale tyto společnosti to podcenily. Také pokud jde o konzistenci a design. BMW nebo Porsche poznáte na 100 metrů bez ohledu na to, zda jde o auto staré 20 nebo 30 let. To se dnes o čínském autě prohlásit nedá.

Odborník na energetiku: „Neznalost politiků je děsivá“

Focus: Klíčové slovo „německá auta“: minulý týden se konaly volby do Evropského parlamentu, a zatímco se Čína snaží dobýt světový trh s elektromobily, přinejmenším v Německu se znovu otevírá debata o zákazu spalovacích motorů v EU. Má podle vás zákaz smysl?

Diess: Vždycky mi připadá špatné, když lidé argumentují zákazy. Zákaz topení, zákaz spalovacích motorů – to nemusí být. Tento nový svět je atraktivní i sám o sobě. Je prostě zábavné jezdit elektromobilem, mít tepelné čerpadlo a solární panely na střeše a nemuset platit účet za elektřinu. Tento skvělý zážitek si kazíme, pokud ho doprovázíme zákazy.

Focus: V době, kdy jste byl šéfem VW, jste však proti zákazu nevystupoval.

Diess: Tehdy jsem nebyl proti, protože zákaz má i své výhody, například v tom, že zákazníkům nabízí určitou orientaci. Ti pak vědí: OK, roku 2035 bude konec, možná budu jezdit ještě se dvěma spalovacími automobily a pak se uvidí. Proto jsem si tehdy myslel, že je to v pořádku. Považoval jsem to za ambiciózní kvůli potřebným surovinám a bateriím. Ale přijde mi velmi zajímavé tuto diskusi nyní znovu otevřít.

Focus: Proč?

Diess: CDU/CSU nyní dokonce požaduje, aby výrobci automobilů nemuseli platit pokuty stanovené právními předpisy EU, pokud překročí limity CO2 pro své vozové parky. Přitom dohody, v nichž byly cíle pro vozový park přijaty, uzavřela v roce 2009 vláda sama CDU/CSU. Ty koneckonců všechny ty investice do elektromobility vyvolaly. Bez závazné specifikace cílů pro vozový park by to nikdo neudělal. Aby stejná strana o 15 let později najednou řekla: „Nemusíte platit pokuty“, tak si automobilky mohly ušetřit spoustu peněz, kdyby to věděly dříve.

Focus: Jednají politici často příliš nevyzpytatelně? Někdy čehý, podruhé hot?

Diess: Bezpečnost plánování je samozřejmě důležitá. Zejména automobilový průmysl plánuje na velmi dlouhou dobu dopředu. Investice do továrny na automobily je navržena minimálně na 40 let. Průmysl ale samozřejmě ví, že politici nejsou příliš spolehliví. Proto pracují na scénářích a alternativách. Pokračovat ve výrobě spalovacích motorů není pro průmysl vůbec žádný problém.

Focus: Ani současná vládní koalice nepředkládá konzistentní obraz, alespoň ve své komunikaci. Do jaké míry je to problematické pro energetickou a klimatickou transformaci v Německu?

Diess: V současné době zákazníci nevědí, zda si nyní mají skutečně pořídit solární systém nebo wallbox pro svůj elektromobil – nebo zda ještě mají počkat. Vše zůstává otevřené (především vinou koaliční ekonomicky liberální FDP, který spíš plní roli opozice, pozn. PQ). A tato strategie nechat vše otevřené, kterou dnes máme, je pro mě spíše strategií, jak změně zabránit. Což může mít i svou logiku, protože v Německu samozřejmě u spalovacího motoru máme vysokou přidanou hodnotu. Stačí si vzpomenout na všechny subdodavatele.

Focus: Může tedy být v zájmu Německa zpomalit technologický pokrok?

Diess: Tuto strategii můžeme uplatňovat, abychom v Německu co nejdéle udrželi status quo. Svět to ale nezmění. A není to dobré ani pro průmysl, protože pak máte tendenci zaspat změny – a protože pak ztratíme i výhodu silného domácího trhu. Tento bonus máme u prémiových vozů: podíl prémiového trhu v Německu činí 30 %. Tato pevnost je nedobytná. Vedoucím trhem elektromobility nyní bude Čína. To jsme již zaspali.

Transformace dopravy: politické váhání má svou cenu

Focus: Jak atraktivní je podle vás Německo jako místo pro ekologické technologie? Problémy známe. Pokud se odvážíte investovat – tak jako Tesla – sesypou se na vás nadávky klimatických aktivistů.

Diess: Ano, Elon (šéf Tesly Elon Musk; pozn. red.) se už asi chytl za hlavu (smích). Ale stále si myslím, že Německo je velmi atraktivní lokalita. Nikdy jsme nebyli nejlevnější, vždy jsme měli vysoké náklady na energie, vždy jsme byli závislí na surovinách ze zahraničí. Myslím, že naším největším problémem je demografie. Jednoduše nás ubývá. Ale máme skvělé vzdělání, vynikající univerzity a nyní také skvělou startupovou kulturu v Německu. Mladá generace má také chuť pracovat a chce měnit svět. Z toho se dá hodně vytěžit.

Focus: Začátkem roku jste se stal členem představenstva společnosti Mobility House, která se specializuje na nabíjení a která je pro širší veřejnost poměrně neznámou firmou. Mobility House mimo jiné pracuje na tzv. „obousměrném nabíjení“, což znamená, že baterie elektromobilů mohou dodávat elektřinu také do elektrické sítě. Proč je podle vás tato technologie tak důležitá?

Diess: Opravdu věřím, že je to kouzelné zaklínadlo. Nejen pro řidiče elektromobilů, kteří najednou nemusí platit za ježdění, protože mohou vydělávat svou baterií. V době, kdy je elektřina levná, auto nabíjejí, a když je velká poptávka a elektřina je drahá, tak ji zase odevzdávají. K tomu musíme přičíst fakt, že nám to umožní dodávat do sítě mnohem více energie z obnovitelných zdrojů a snížit potřebu rozšiřování sítě. Proto se tolik zasazuji o to, aby to fungovalo.

Focus: Společnost Mobility House tuto vizi nazývá „nulové emise, nulové náklady“. Rozumíte tomu, že se tato vize setkává se skepsí? Sám mluvíte o „kouzelném zaklínadle“.

Diess: Ano, samozřejmě. To je naprosto oprávněné. Zakladatel Thomas Raffeiner tuto vizi hlásá už 15 let a stále to ještě nefunguje. Nyní však dozrál čas: první modely elektromobilů jsou již schopny obousměrného nabíjení a mnoho výrobců na tom pracuje. Téměř všechny nové vozy VW to nyní umí. Je to zkrátka složitá záležitost: potřebujete k tomu speciální wallbox, potřebujete software, potřebujete smlouvu o dodávkách energie, potřebujete dynamický tarif elektřiny. A pak jsou tu určité byrokratické překážky. Ale bude to fungovat!

Čísla ukazují, jak zelená energie vytváří hospodářský zázrak

Focus: Kdy?

Diess: První modely právě přicházejí na trh a nyní jde o to přesvědčit zákazníky. Věřím, že v roce 2026 by mohlo dojít k silnému růstu a v roce 2027 ke globálnímu boomu.

Focus: Pane Diessi, na závěr pojďme k něčemu úplně jinému. V současné době ještě v severním Španělsku provozujete ekologický hotel s farmou a lihovarem. Co jste se vstupem do zemědělství naučil?

Diess: Zní to jako větší věc, než to ve skutečnosti je (smích). Považuji za fascinující pochopit změnu klimatu ve všech jejích aspektech a zemědělství v tom samozřejmě hraje velkou roli. Ale hotel je pronajatý, jen jsem ho postavil. O zemědělství se za mě stará farmářka, která pěstuje hrušky. Hrušky spolu sbíráme společně a pak se z nich v Rakousku vyrábí pálenka.

Focus: Počkejte, vy hrušky trháte sám?

Diess: Ano, jsem vždy u toho. Je to tvrdá práce na čtyři dny. Na sběr sedmi a půl tuny hrušek potřebujeme čtyři nebo pět lidí. Ale jsem tam rád osobně, protože kromě péče o hrušně rozhoduje i kvalita. Smí se trhat jen prvotřídní hrušky správné zralosti, všechny se musí trhat ze stromů, nesmí jít o spadané plody.

Focus: Takže u toho raději jste.

Diess: Ano, jsem u toho.

Focus: Už jste si objednal elektrický traktor?

Diess: Chtěl jsem si ho objednat, ale zatím na trhu žádný pořádný není. Teď se tím zabývám sám. Nechte se překvapit.


Herbert DiessHerbert Diess je rakouský manažer. Vystudoval automobilovou techniku a strojírenství a v roce 1983 získal diplom na Technické univerzitě v Mnichově, kde později pracoval jako výzkumný pracovník, vedl oddělení automatizace montáže a v roce 1987 získal doktorát. V letech 1989 až 1996 pracoval pro Bosch a od roku 1996 až do roku 2014 pro BMW, kde transformoval divizi BMW Motorrad a posléze se stal členem představenstva BMW. 9. prosince 2014 Diess oznámil svůj přechod do společnosti Volkswagen AG, kde v červenci 20í15 převzal nově vytvořenou pozici předsedy představenstva značky Volkswagen osobní vozy. V letech 2018 až 2022 byl předsedou představenstva společnosti VW a předsedou dozorčích rad společností Škoda Auto, Seat a Audi. Získal si pověst inovativního lídra, který přivedl Volkswagen do éry elektromobility. V současné době je Herbert Diess předsedou dozorčí rady německého výrobce polovodičů Infineon a předsedou představenstva společnosti The Mobility House, která se zabývá nabíjecími technologiemi.

REKLAMA

ZANECHTE ODPOVĚĎ

Prosím, vložte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno