Transformace dopravy: politické váhání má svou cenu

Transformace dopravy: politické váhání má svou cenu
REKLAMA

Čím déle trvá transformace dopravy, tím je dražší. To je závěr studie think tanku Agora Verkehrswende. Organizace porovnávala tři scénáře, jejichž výsledkem je jasné doporučení potřebných opatření.

Jak může Německo dosáhnout transformace v dopravě a kolik to bude stát? Organizace Agora Verkehrswende vypracovala tři různé scénáře s různě rozsáhlými opatřeními na ochranu klimatu v odvětví dopravy. Autoři porovnávali současnou dopravní politiku se dvěma alternativami, v nichž jsou investice do ochrany klimatu prováděny dříve a ambiciózněji.

Lepší život při rychlosti 30 km/h

Agora Verkehrswende vypočítala, že vynaložení většího množství peněz na transformaci dopravy již v roce 2025 by v budoucnu významně ušetřilo peníze. Podle autorů studie by pak vláda musela od roku 2030 vynakládat na přechod na novou dopravu méně financí, než je v současnosti na toto období plánováno. Podle studie think tanku Agora Verkehrswende e. V. by to stálo stejně jako v současnosti plánovaná opatření do roku 2045.

Agora kritizuje současné plány

Pokud by naopak politici začali něco dělat až v roce 2030, byly by stejné úspory emisí zhruba o 500 miliard eur dražší.

Odborník na energetiku: „Neznalost politiků je děsivá“

Podle autorů studie není možné, aby se odvětví dopravy stalo do roku 2045 klimaticky neutrálním, pokud budou dodrženy současné plány. Autoři píší, že „emise skleníkových plynů z dopravy by pak do roku 2030 klesly na 111 milionů tun a do roku 2045 na přibližně 15 milionů tun“. To by znamenalo, že dopravní politika by nesplnila klimatický cíl pro odvětví dopravy do roku 2030 a nebylo by možné dosáhnout ani cíle nulových emisí pro rok 2045.

Tři scénáře – různé náklady

Autoři studie dospěli k těmto výsledkům porovnáním dvou vytvořených scénářů s referenčním scénářem. Referenční scénář vychází z plánů aktuální politiky. Scénáře, v nichž se v letech 2025 a 2030 učiní více pro přechod na novou dopravu, jsou ve srovnání s nimi zpočátku spojeny s vyššími investicemi. Hodně peněz by bylo vynaloženo na rozšíření veřejné dopravy a zejména na pořízení elektromobilů.

Všechny tři scénáře předpokládají stejnou míru mobility. To je však v závislosti na variantě různě rozděleno mezi jednotlivé druhy dopravy. Ve scénářích 2025 a 2030 hraje veřejná doprava – tj. autobusová, železniční, cyklistická a pěší – v dlouhodobém horizontu výrazně větší roli než v referenčním scénáři, který vychází z aktuální politiky. V něm se význam automobilové dopravy do roku 2045 dokonce zvyšuje.

Zkušenosti s omezením rychlosti na 100 km/h v Nizozemsku

Pokud by německá vláda ponechala vše při starém, musela by do roku 2045 na transformaci dopravy vynaložit přibližně 9,7 bilionu eur. Tato částka zahrnuje nepřímé náklady na klimatické škody v důsledku dalších emisí skleníkových plynů. Navzdory této částce by do roku 2045 nesplnila klimatické cíle v odvětví dopravy.

„Cena se měří v penězích nebo ve skleníkových plynech“

„Pokud by německá vláda jednala podle ekonomické logiky, musela by v oblasti ochrany klimatu v dopravě rychle vytáhnout všechny trumfy“, uvedla Wiebke Zimmerová, zástupkyně ředitele společnosti Agora Verkehrswende. „Výsledky naší studie jsou jasné. Politické otálení má svou cenu. Cena se měří buď v penězích, nebo ve skleníkových plynech se všemi souvisejícími riziky.“

REKLAMA
REKLAMA

ZANECHTE ODPOVĚĎ

Prosím, vložte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno