Twitter chce přestat šířit reklamu s politickým obsahem. Tuto informaci zveřejnil na sociální síti známé svými krátkými zprávami, šéf společnosti Jack Dorsey.
Twitter nebude celosvětově zveřejňovat politický obsah ve formě reklamy – jasně se tak vymezuje proti svému rivalovi Facebooku. „Věříme, že dosah politických poselství musí být zasloužený a ne koupený“, napsal ve středu šéf společnosti Twitter.
Na Twitteru jsou reklamou např. tweety, které jsou za úplatu zobrazovány informačnímu toku uživatelů, i když dané účty zrovna nesledují. Politická reklama se má přestat zobrazovat 22. listopadu, podrobná pravidla mají být zveřejněna týden předtím.
Debata o politické reklamě se rok před prezidentskými volbami 2020 v USA stále znovu objevuje na pořadu dne. V uplynulých týdnech se pod palbu kritiky dostal především Facebook kvůli svému rozhodnutí, že reklamy s politickým obsahem nebudou prověřovat jeho factcheckingoví partneři. Facebook se navíc rozhodl nic nepodnikat proti nepravdivým nebo zavádějícím informacím politiků.
Šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg zatím na svém rozhodnutí umožnit politickou reklamu trvá. Ve středeční telekonferenci k předložení nejnovějších kvartálních výsledků to ještě jednou zdůraznil, ovšem bez toho, aby přímo zmínil iniciativu Twitteru. Zároveň uvedl, že podle odhadů budou v příštím roce politické reklamy tvořit pouze 0,5 % zisku společnosti. Připomenul, že zákazem politické reklamy by ale také byla například postižena inzerce na ochranu klimatu či na propagaci feminismu.
Kritika stanovisek Facebooku
Dorsey pozici Facebooku nepřímo kritizoval. Twitter by se vmanévroval do nedůvěryhodné pozice, kdyby na jednu stranu tvrdil, že dělá vše proti šíření zavádějící reklamy, ale zároveň by ji za úplatu sám nabízel. Zpochybnil i Facebookem uvedený argument, že jde u politické reklamy o svobodu slova. „Zde nejde o svobodné vyjadřování názorů. Jde o placení za dosah“, napsal Dorsey. A to může mít velký vliv, „na který naše demokratická infrastruktura možná ještě není připravena“.
Během prezidentských voleb v r. 2016 byly ve formě reklamy masivně šířeny příspěvky z Ruska, které vystupňovaly napětí v americké společnosti a ze kterých částečně přímo těžil současný prezident Donald Trump.
Nejnovější debatu posiluje mimo jiné i zavádějící reklama Trumpova tábora o demokratickém kandidátovi do prezidentských voleb Joe Bidenovi. Stanice CNN ji odmítla vysílat, naopak Facebook ji zveřejnil. Zuckerberg zdůraznil, že onlineoví hráči nemají rozhodovat o tom, co je nepravdivé nebo korektní.
Dorsey namítl, že kritikové by mohli Twitteru vyčítat, že zákazem reklamy upřednostňuje současné držitele úřadů. „Jsme ale svědky toho, jak mnoho politických hnutí roste bez jakékoliv politické reklamy.“ Na vyjádření politiků, která nejsou šířena formou placené reklamy, mezitím Twitter uplatňuje svá pravidla proti urážlivému a nenávistnému obsahu. I proto byla sociální síť kritizována.