Spalovací motory patří do muzea

Boj proti vývoji je marný

Spalovací motory patří do muzea
Ať se nám to líbí, nebo ne, zastaralé technologie postupně skončí v muzeu. Stejně jako žárovka s wolframovým vláknem tam skončí i spalovací motor.
REKLAMA

Nový populární sport v Německu: zesměšňování a lhaní o elektromobilech. Politici a média volají po zrušení celoevropského zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Jaký nesmysl!

„Nový posudek: zákaz spalovacích motorů v EU je nezákonný!“ Německý bulvární magazín Bild opět jásá, jako by se Německo stalo mistrem Evropy ve fotbale. Jelikož si čtenáři Bildu rádi vytvářejí názory pouze z novinových titulků, je jim samozřejmě celá záležitost hned jasná: to, co EU plánuje, tedy od roku 2035 už žádná nová auta se spalovacími motory, je protizákonné, jde prakticky o zločin. Koho zajímá, že právní názor citovaný „Bildem“ zaplatil „Uniti Bundesverband EnergieMittelstand e.V.“. Toto lobbistické sdružení zastupuje přibližně 90 % německých prodejců paliv a maziv a 6350 provozovatelů čerpacích stanic. Na jejich domovské stránce na internetu bublají digitální kapky oleje.

Katja Diehlová: „Privilegia pro automobily musí zmizet“

Trvá to už několik dní a týdnů: všichni se už několik dní ohrazují proti elektromobilům a opěvují spalovací motory, které jsou údajně tak čisté, že jim klima bez problémů odolá. S nadšením řeční i konzervativní politici v čele s lídrem CSU Markusem Söderem. Ten ještě v roce 2020 hlasitě volal po zákazu spalovacích motorů v roce 2035: „Jsem velmi pro stanovení konečného data, od kdy už nebude možné spalovací motory na fosilní paliva nově registrovat“ (Bild: „Auto-Hammer!“). Před třemi dny postuloval úplný opak: „Konečné datum 2035 pro spalovací motory je špatné, a proto musí být zrušeno!“. (Bild: „Hammer-Ansage!“ ).

Pochybná aliance se snaží zabránit transformaci dopravy

Söder má i významné spolubojovníky. Skupina údajných všeználků v současnosti spojuje své síly v odmítání transformace dopravy, přestože právě celostátní doprava je odvětvím, které zjevně neplní klimatické cíle. Táhne se od lídra CDU Friedricha Merze přes Sahru Wagenknechtovou (BSW) až po lídryni AfD Alici Weidelovou. Nepříjemné spojenectví.

Transformace dopravy: politické váhání má svou cenu

Proč ale online i offline média v současné době šíří tolik nesmyslů a nepravd o emisích, nákladech na opravy a nabíjecí infrastruktuře, že je to téměř až neúnosné? V žurnalistice je zvykem nekritizovat kolegy. Pluralita názorů je cenným přínosem demokracie. Ale ti, kdo ji využívají k dezinformacím nebo kampaním, musí vydržet i kritiku.

A lidé? Podle průzkumů Targobank si zhruba dvě třetiny Němců zatím nechtějí koupit elektromobil. To je sice o čtyři procentní body méně než v roce 2023, ale těžko vysvětlit, proč automobilový národ reaguje tak vzdorovitě. V současné době se vzpírá jako batole, které se bojí sundat si plenu a jít na nočník. Každý, kdo jezdí elektromobilem, si rychle uvědomí, že nejzarytější odpůrci nikdy v elektromobilu neseděli. Země, která více než sto let dominovala automobilovému průmyslu, si jednoduše nechává slíznout smetanu někým jiným.

Evropa reptá, ale průmysl elektromobilů v USA a Číně se rozjíždí

Protože jedno je jisté: technologický pokrok nelze zastavit názory od stolu štamgastů. Nezastaví ho ani vox populi, hlas lidu, na který se Bild a Söder populisticky obracejí. Jsou to vizionáři jako Elon Musk (Tesla, USA) nebo Wang Chuanfu (BYD, Čína), kteří mění svět. Tak tomu bylo vždy. Henry Ford, zakladatel stejnojmenné automobilové značky, před více než 100 lety bez emocí odstranil koně jako dopravní prostředek: „Kdybych se lidí zeptal, co chtějí, řekli by, že rychlejší koně.“ A tak se stalo. Výrobci automobilů v Číně a USA postupují úplně stejně. A automobilový národ jakým je Německo jim bude koukat na koncová světla – pokud bude i nadále sázet na špatného koně.

Autonomní vozidla: „Problém je v našich hlavách“

Odborník na automobily Ferdinand Dudenhöffer považuje heslo „Konec zákazu spalovacích motorů“ za stejně hloupě populistické jako „Cizinci ven!“: „Politikům jde jen o znovuzvolení,“ zuří renomovaný profesor, „politici si uvědomili, že s tématy hospodských  štamgastů lze ulovit hlasy.“ Přitom byl sám dlouho kritikem elektromobility. Nyní ale říká: „Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 by byl skvělý.“ Už jen proto, že by to pomohlo německému automobilovému průmyslu se konečně probudit a dohnat nové, silné konkurenty Čínu a USA. Pokud však k zákazu nedojde, nebude to podle „papeže automobilismu“ velký problém, protože pak rozhodne trh: „Nejpozději v roce 2030 budou elektromobily levnější než spalovací motory a díky novým bateriovým technologiím už nebude problém s dojezdem podobným dojezdům dieselů.“ A kdo do té doby ještě nebude o výhodách elektromobilů přesvědčen, může ještě desítky let jezdit autem se spalovacím motorem – navzdory zákazu spalovacích motorů. Dobré ojeté vozy budou k dispozici i po roce 2035. A do nich pak bude možné tankovat vzácná a hříšně drahá e-fuels, po kterých tolik lidí zřejmě touží.

Levné elektromobily jsou již dávno dostupné i pro průměrně vydělávající občany

Nejnovější Dudenhöfferův průzkum trhu ukazuje, že prodejní ceny po slevě mezi spalovacími motory a elektromobily se v Německu výrazně přibližují. Plně elektrické malé vozy jsou již k dispozici za cenu výrazně nižší než 20 000 eur – ideální druhé vozy. S elektromobily střední třídy v cenové třídě VW Passat lze dnes snadno dosáhnout 400 až 600 dálničních kilometrů na jedno nabití. Ostatní národy jsou nadšeny novou, tichou, cenově dostupnou a ekologickou technologií, která navíc nabízí hodně potěšení z jízdy. Podle jedné studie Evropské unie téměř 60 % obyvatel EU zvažuje, že si jako příště auto pořídí elektromobil. V Norsku je 83 % nových vozů plně elektrických. Prý „žádný zájem“.

REKLAMA

Herbert Diess: „Transformace energetiky je přeceňována“

Do muzea jsme úspěšně odevzdali koňské kočáry, elektronkové televizory a kamery na svitkový film. Měli bychom konečně totéž udělat se spalovacím motorem. Je to dobré pro spotřebitele i pro klima. A pro německý právem obdivovaný automobilový průmysl.

REKLAMA

ZANECHTE ODPOVĚĎ

Prosím, vložte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno