Německý automobilový průmysl „zažívá svůj iPhone moment“

Vzpomínky na společnost Nokia

Německý automobilový průmysl „zažívá iPhone moment“
Vrcholní manažeři evropských automobilek zaspali znamení doby. Na výrobu elektromobilů je třeba se dívat zcela jinýma očima, než tomu bylo u aut se spalovacím moterem.

Němečtí výrobci automobilů se snaží dohnat náskok v klíčových technologiích elektrických automobilů. Správní rady a politici před lety nerozpoznali znamení doby. Nyní jde o vše.

Renomovaní výrobci elektromobilů v Číně letos najali tisíce softwarových inženýrů, aby mohli dále vyvíjet své automobily a jejich řídicí systémy až po autonomní řízení – a to ve vysoké rychlosti. Tradiční výrobci automobilů se spíše snaží držet krok, než aby byli v této oblasti na špici. Důvod: příliš dlouho si správní rady a sdružení myslely, že e-mobilita v budoucnu neobstojí, což byla kardinální chyba.

Nové cesty nebyly v plánu

Předpoklad, že technologičtí lídři jsou pro konkurenci nedosažitelní, vedl ke vzniku závislostí v rámci odvětví mezi výrobci a dodavateli. V průběhu desetiletí se vytvořily struktury, které prostě nikdy nepočítaly s procesy mimo zavedené výrobky a obchodní vztahy. Přesto právě tyto nové cesty musí nyní německé automobilové značky prošlapávat, aby mohly vyrábět konkurenceschopné elektromobily.

Plán McKinsey, Boston Consulting Group a Roland Berger pro budoucnost Německa

„Chyby tradičních výrobců automobilů se projevují především v malém měřítku výroby automobilů,“ říká Tanjeff Schadt, partner a softwarový expert mnichovské poradenské společnosti Strategy&.

Expert: Strukturální a domácí problémy

V klasických automobilech se spalovacím motorem jsou elektronické řídicí jednotky rozmístěny po celém vozidle – celkem 150 řídicích jednotek a více, většinou zakoupených od dodavatelů komponentů. Přitom každý dodavatel obsluhuje ve voze se svou řídicí jednotkou jinou funkci.

Ekonom: „Německo vyrábí stejné věci jako před 100 lety“

„Někdo dodává řídicí jednotku airbagu, jiný dodává řídicí jednotku převodovky.“ Podle Schadta to nevzniklo z nutnosti. „Bylo to vytvořeno záměrně, aby se na dodavatele vyvinul tlak na náklady.“

Problém spočívá v tom, že každá z těchto řídicích jednotek používá svůj vlastní software – a ten nekomunikuje s ostatními řídicími jednotkami od jiných dodavatelů. „To, co se v současné době stává velkým problémem, je strukturální povahy a mohou si za to samotní výrobci.“

Noví výrobci se dokázali na elektromobily „dívat zcela novýma očima“

Noví výrobci nemají takovéto zavedené vazby a závislosti s konkurenčními dodavateli. Mohli „přemýšlet se na elektromobil a jeho výrobu dívat zcela novýma očima,“ vysvětluje Tanjeff Schadt.

„Nové značky automobilů přistupují k řídicímu softwaru radikálně jinak než tradiční výrobci. Mají čistý list papíru, nemají žádnou evoluci,“ říká Schadt.

Tento okamžik jsme zažili se společností Tesla a také automobilový průmysl právě zažívá svůj iPhone moment, stejně jak ho kdysi zažila Nokia se svými mobilními telefony.

Tanjeff Schadt, strategický poradce

Co dělají BYD, Tesla, Nio a spol. lépe?

Abychom zůstali v obraze: tlačítková klávesnice na mobilních telefonech Nokia představuje více než 150 řídících prvků v klasických automobilech. A stejně jako Apple nahradil 16 tlačítek robustním, intuitivně fungujícím dotykovým displejem, noví hráči jako BYD, Nio, Xiaomi a Tesla používají ve svých vozech centrální počítač.

Herbert Diess: „Transformace energetiky je přeceňována“

Jeho software ovládá všechny senzory a elektronická zařízení nebo alespoň dokáže komunikovat s několika dalšími řídicími jednotkami, jako je například systém řízení baterie. Aktualizace prostřednictvím sítě mobilních telefonů udržují vozidla v aktuálním stavu bez nutnosti návštěvy servisu. Nové funkce lze instalovat, i když je vůz již několik let starý. To může vést ke zvýšení dojezdu nebo zkrácení doby nabíjení.

Mohou evropské automobilky ještě dohnat ztrátu?

V těchto takzvaných „softwarově definovaných vozidlech“ můžete s vozem pohodlně komunikovat podobně jako s ChatGPT, Siri nebo Alexou. Aniž by řidiči a spolujezdci sundali ruce z volantu, mohou hlasem zapnout vyhřívání sedadel nebo nastavit chladnější či teplejší klimatizaci, a to zcela intuitivně, bez nutnosti použití specifických výrazů.

Ekologie je nejlepší především pro lidi a ekonomiku

Schadt je přesvědčen, že partnerství mezi evropskými výrobci automobilů je jediným způsobem, jak současnou ztrátu dohnat. „Taková partnerství přinesou v roce 2035 efekty v celkové výši až 20 miliard eur. Zároveň hrozí, že evropský automobilový průmysl tyto zisky přenechá technologickým společnostem, což jde ruku v ruce s poklesem konkurenceschopnosti.“

Bez těchto příjmů bude obtížné konkurovat na mezinárodní úrovni. Jednak z hlediska pracovních míst v Evropě, ale také proto, aby bylo možné v budoucnu investovat do inovací a stát opět v čele éry elektromobilů.