Drastické omezení automobilové dopravy

Transformace dopravy

K dosažení klimatických cílů bude třeba silně omezit automobilovou dopravu
Velká města souží ustavičné zácpy a nadměrný provoz. K dosažení klimatických cílů však bude třeba silně omezit automobilovou dopravu (ilustrační obrázek vygenerovaný pomocí Midjourney).

Jak mohou velkoměsta splnit limit 1,5 stupně pro emise skleníkových plynů z dopravy? Podle aktuální studie je nejefektivnějším způsobem drastické omezení automobilové dopravy.

Jak rychle se musí postupovat transformace dopravy? Aby se globální oteplování udrželo na hranici 1,5 stupně, bude muset už v roce 2027 jezdit výrazně méně aut. Takový je závěr studie z Velké Británie, zveřejněné v prestižním vědeckém magazínu Nature. Autoři předpokládají, že výsledky v zásadě platí i pro ostatní velká města.

Studie vypočítává, o kolik by politické zásahy v Londýně snížily emise skleníkových plynů. Dochází k závěru, že nejdůležitější je, aby lidé již brzy začali méně jezdit autem. Aby velkoměsto splnilo stanovené dopravní emisní limity, muselo by se počet automobilových kilometrů snížit o více než 80 %.

V následující grafice jsou tmavě šedě znázorněny emise výfukových plynů podle různých scénářů a zeleně emisní limit výfukových plynů v Londýně. Další barvy znázorňují emise z výroby automobilů, paliva pro spalovací motory a výroby elektrické energie pro elektromobily – to umožňuje zjistit, jaké dopady by měla příslušná dopravní politika i mimo oblast Londýna.

V prvním sloupci grafu je znázorněna současná londýnská dopravní politika. Ta stanoví zákaz prodeje spalovacích automobilů od roku 2030 a hybridních automobilů od roku 2035. Počet ujetých kilometrů má do roku 2041 klesnout přibližně o 12 %. Tato politika však překračuje emisní limity téměř trojnásobně.

Případová studie: k dosažení emisních limitů je třeba drasticky omezit automobilovou dopravu
Londýnská studie: k dosažení emisního limitu pro klimatický cíl nárůstu o max. 1,5 °C je třeba drasticky omezit automobilovou dopravu. Zdroj: Winkler et al., grafika: POLITIQ.

Druhý sloupec ukazuje, co by se stalo, kdyby se zákaz prodeje spalovacích a hybridních automobilů posunul na rok 2025. Emise výfukových plynů by klesly z 60 na pouhých 50 milionů tun ekvivalentu CO2. Důvod: ročně by se nakoupilo jen několik nových automobilů, kterých by se zákaz týkal. Většina automobilů, které by ale nadále jezdily po silnicích, by měly spalovací motory.

„Často se diskutuje o budoucích řešeních, jako jsou elektromobily“, říká autorka studie Lisa Winklerová. „Ale emise aut, která jezdí nyní, budou emisní limity torpédovat.“

Podle studie se emise výrazně sníží pouze tehdy, pokud bude od roku 2027 jezdit výrazně méně automobilů. Pokud to bude doplněno dalšími opatřeními – například brzkým zákazem prodeje spalovacích vozidel – emisní limity budou těsně splněny.