Online hry a taneční videa pro sociálních média – to jsou věci, které se děti učí z vlastní iniciativy. Na tyto zkušenosti může v budoucnu navázat školství. Je čas na restart.
Nemotivovaní, líní a závislí na sociálních médiích – o předsudky vůči generaci Z skutečně není nouze. Nad přístupem mladých zaměstnanců nyní zoufá řada firem. Pro tyto tzv. postmileniály je zřejmě volný čas důležitější než práce, kariéra je stejně nezajímá. A bude ještě hůř. V domácnostech rodičů už nějakou dobu vyrůstá ještě větší výzva: generace alfa (narozená v roce 2010 a mladší).
Generace alfa je první generací, která vyrostla s chytrými telefony a tablety. První generace, která hraje online hry ještě předtím, než se naučí mluvit. Místo randění si posílají zprávy přes WhatsApp. A jestli se z nich ještě vůbec někdo zajímá o zprávy, pak o ty na Instagramu. Jedno je jasné: pokud jde o digitální média, na generaci alfa si nikdo nepřijde.
Quiet quitting: Nová pracovní morálka mileniálů
Když však dojde na motivaci generace alfa k učení, mnozí rodiče (přiznávám, že někdy i my) si zoufají. Jejich potomci raději celé hodiny hrají Minecraft, než aby si procvičovali matematiku. Místo učení se poezii zpívají a tančí na popové písničky pro Tiktok. A místo toho, aby trénovali na vrcholové sportovní výkony, zdokonalují své dovednosti ve hře Fortnite. Lze generaci alfa ještě vůbec motivovat k výkonu?
Ale samozřejmě! Nejdříve si to ujasněme: každé dítě se rodí motivované. Motivací, která je zdrojem energie našeho jednání, nás vybavila příroda. Objevování věcí, vyšlapávání nových cest a poznávání světa z nás udělalo to, čím jsme dnes. Motivace je v každém z nás – a samozřejmě také v generaci alfa.
A přesto jste se již pravděpodobně setkali s tím, že vám někdo řekl, že vaše dítě nemá motivaci. Že ho nic nezajímá nebo je líné. Jako by nedostatek motivace byl popisem charakteru. Ve skutečnosti je to známka toho, že kdysi existující motivace byla zničena negativními zkušenostmi s učením. Například kvůli špatným známkám nebo nedostatku uznání za své úsilí. Nebo tím, že mladé lidi zbaví jakékoli osobní odpovědnosti. Že se jen stěží mohou sami rozhodovat o tom, jak se budou učit.
Odměna místo motivace
A co napadá nás, rodiče? Své potomky se snažíme motivovat vnějšími pobídkami. Jako by vysvědčení, známky a prospěch nebyly dostatečnou vnější motivací, snažíme se přidat k motivaci peníze za vysvědčení a drobné odměny za dobrou práci ve třídě. Nebo tresty, když se nedaří. A možná jsme si dokonce všimli, že to funguje, alespoň krátkodobě. Tato forma vnější motivace však skrývá velké nebezpečí: podmiňujeme své děti, aby tvrdě pracovaly za něco na oplátku. Tímto způsobem je trénujeme, aby se odnaučili svou vnitřní motivaci.
Klíč k trvalému úspěchu však spočívá právě v této vnitřní pohnutce. Mnohé studie školních výsledků ukázaly, jak důležitá je pro výkon žáků tzv. vnitřní motivace. I děti s nízkým intelektovým výkonem mohou při trvale vysoké motivaci dosahovat dobrých výsledků. A právě tuto vnitřní motivaci lze probudit. Tím, že děti a mladí lidé mají pocit, že jsou kompetentní zvládat určité úkoly. Tím, že jim zprostředkujeme, že oni sami určují, co a především jak se budou učit.
Možná nám generace alfa ukazuje, jak by mělo učení v 21. století skutečně fungovat. Místo toho, aby se děti trápily memorováním básniček z minulých století jako mnoho generací před nimi, raději si dnes vytvářejí vlastní hudební klipy, učí se texty písní a k tomu si vytvářejí vlastní taneční choreografie. A tím nám ukazují sílu autonomního učení. Jak by byli žáci motivováni k učení, kdyby si mohli sami vytvářet hodiny stejným způsobem, místo aby se soustředili výhradně na získávání dobrých známek.
Ochrana klimatu je jednou z největších podnikatelských příležitostí. Možná větší než internet.
Počítačové hry, jako je Fortnite, se oproti tomu dokáží trvale přizpůsobovat schopnostem hráče. Díky tomu zůstávají vždy náročné, ale splnitelné. A tímto způsobem vytvářejí vždy vytvářejí pocit úspěchu, který lze přičíst zlepšení vlastních dovedností. Jak motivující by bylo, kdyby se děti stejně tak neustále učily na úrovni svých individuálních schopností. Kdyby pro ně učení představovalo výzvy, ale by zároveň měly šanci na pravidelný úspěch?
Motivace je klíčem k úspěchu. Generace alfa nám ukazuje, jak zastaralé jsou naše vzdělávací koncepty. Protože jsou statické a neorientují se na individuální schopnosti dítěte. Protože berou jakýkoli prostor pro autonomii. Digitální média a online hry nám však již dávno ukázaly, jak lze děti motivovat. Je čas na nový začátek! Tím, že budeme otevření tomu, co naše děti skutečně zajímá. Otevřeni tomu, v čem se naše děti cítí kompetentní a z čeho vyrůstají. Tím jim připravíme stále nové výzvy. Což se týká i analogového učení. Možná nám generace alfa jen ukazuje, jak by mohlo učení fungovat v budoucnosti.
Sebastian Dettmers je generálním ředitelem pracovního portálu StepStone (patří pod Axel Springer stejně jako deník Welt) a autorem aktuálního bestselleru „Velký nedostatek pracovníků“ (Die große Arbeiterlosigkeit, 2022).
Swantje Dettmersová vystudovala psychologii a později získala doktorát na Institutu Maxe Plancka pro lidský rozvoj. Jako výzkumná pracovnice se mimo jiné zabývala domácími úkoly a významem domácího prostředí pro vzdělávání. Dnes pracuje jako psychologická poradkyně v nadaci pro rozpoznávání a podporu nadání.