UEFA skutečně vyslala signál proti rozmanitosti a pokojnému soužití a zakázala Mnichovu, aby svůj stadion nasvítil v duhových barvách. Když jde o velké peníze, musí moderní svobodomyslní Evropané prostě pár týdnů držet hubu. Jak neevropské! Komentář Marcuse Wernera pro německý ekonomický magazín WirtschaftsWoche.
Od doby, kdy Cristiano Ronaldo vyměnil lahve Coca-Coly, je pro mě ještě obdivuhodnější. Ten chlap má své postoje a je zásadový. A velmi dobře chápu, že jako člověk, který je pevně přesvědčen o tom, že voda je nejlepším prostředkem k uhašení žízně, nechce, aby mu na stovkách fotografií z jeho tiskové konference nabízeli roli reklamní ikony cukrového šokového nápoje Coca-Cola. Zda je k tomu hráč smluvně zavázán, je nyní nepodstatné.
Ronaldo si svůj názor nenechá vzít. Oproti tomu působí UEFA během fotbalového mistrovství EURO 2020 obzvlášť bezpáteřně a bezduše. A dělá toho neskutečně moc špatně. Přeplněné stadiony, protože UEFA chce demonstrovat nový začátek. Pak je tu výběr sponzorů: hlavně získat peníze. Skutečnost, že se na evropském fotbalovém turnaji najednou na reklamní ploše objeví čínské znaky, by se ještě dala tolerovat. Ale ze samé chamtivosti při shánění odškodnění za koronakrizi se musíme obávat, že si UEFA ani nezjistila, co je tam napsáno.
Polovina zemí, z nichž sponzoři pocházejí, není zrovna horlivými zastánci lidských práv. Výrobce spotřebičů Hisense, výrobce mobilních telefonů Vivo a platební služba Alipay nepocházejí třeba z Arábie, ale z Číny. Společnosti Vivo a Hisense jsou podezřelé z toho, že vydělávají na vykořisťování čínské diskriminované menšiny Ujgurů. Z Arábie pochází společnost Qatar Airways. Katar, země, která se stala terčem kritiky za porušování lidských práv – mimo jiné při výstavbě nových fotbalových stadionů pro mistrovství světa ve fotbale, které se bude konat v době vánočních trhů v příštím roce.
Z Číny pochází také sponzor TikTok. Aplikace pro krátká videa, o níž se loni zjistilo, že kvůli ní jsou některé ruské a arabské LGBTQ+ hashtagy k nerozeznání zdeformovány (což TikTok sám přiznává).
Jednoduše dobře platí. UEFA ve všech těchto pletkách používá laciný rétorický trik. Tvrdí, že chce fotbal striktně oddělit od politiky. To vypadá jako snaha zabránit komukoli, aby tento sport, který spojuje lidi po celém světě, využíval k propagandistickým účelům. Tento trik však také umožňuje samotné UEFA zavírat oči před nepravostmi – z údajně dobře míněné snahy o neutralitu. Ale jde holt také o lhostejnost pramenící z chamtivosti. A proto nemůže fotbal dostát svému vlivu, který mu jeho popularita propůjčuje.
Nebýt odvážných hráčů, kteří turnaji vdechují myšlenku, byl by celý ten pokrytecký cirkus nesnesitelný. Jsou to hráči, kteří nejen vyzývají k pití vody, ale také klečí proti rasismu a stejně jako Manuel Neuer nosí kapitánskou pásku v duhových barvách. Na dnešní diskuze – „Téma roku 2021: je dovoleno vymezit se proti rasismu a vyloučení?“ – budeme za deset let vzpomínat s rozpačitým kroucením hlavy.
Kde jinde než ve fotbale, kde heteronormativní testosteronem nasycené mačistické pózy vedou k opičím zvukům a kde je gay pro mnohé stále synonymem sračky, musí být proti tomuto chování vyslány jasné signály. Ne že by UEFA rasismus a vyloučení schvalovala. Ale nechtít šlápnout na kuří oko zemi, jako je Maďarsko (zaplněný stadion), která sama jedná proti evropským ideám a omezuje práva lidí mimo hetero-binární většinové schéma, je bezcitné, eticky pochybné a přinejmenším velmi zbabělé. Zkrátka nesympatické.
Nestačí někde ve stanovách zmínit snahu o fair play, toleranci, mezinárodní porozumění, rovnost všech barev pleti, orientací a původu a pak oficiálně říct: stadiony by měly být jednotně osvětlené. Obecně: jednota. Co to vůbec je v Evropě za hodnotu?
UEFA fotbal nevlastní
Fotbalová konfederace zdůvodňuje zákaz demonstrace diverzity v Mnichově takto: „UEFA je podle svých stanov politicky a nábožensky neutrální organizací. Vzhledem k politickému kontextu této konkrétní žádosti – poselství namířené na rozhodnutí maďarského národního parlamentu – musí UEFA tuto žádost zamítnout.“
Fotbalová asociace zapomíná na dvě věci:
- UEFA fotbal nevlastní. Fotbal patří nám, Evropanům. Fotbal nás spojuje. Jedná se o evropskou akci. Evropská fotbalová asociace však mluví pouze o sobě. UEFA vytěsňuje myšlenku mírové, světu otevřené a rozmanité Evropy, která takovou akci teprve vůbec umožňuje. To je troufalé. Fotbal vznikl jako západoevropský sport. Když nyní v mezinárodním marketingu zvažuje hodnoty svobodné a rozmanité Evropy proti uspokojení autokratických režimů (a také proti lukrativním sponzorským smlouvám), zrazuje tím úspěch Evropy. Pokud jde o lidská práva, není možné být neutrální. Mezinárodní přitažlivost fotbalu, který spojuje lidi z celého světa, nabízí skvělou příležitost šířit hodnoty národů, které fotbal proslavily. Namísto toho jsou nyní moderní Evropané žádáni, aby na několik týdnů drželi hubu, jen aby UEFA nebyla nucena nikomu šlapat na paty. Jde opět jen o další bezcitné sdružení mačistických siláků, kteří se nepotřebují chápat širší souvislosti, aby si připadali grandiózní.
- Vždyť je to duha! Není to genderová hvězdička, o které by se dalo polemizovat. Duha jako výraz touhy po pokojném soužití v rozmanitosti neznamená nic, co by mohlo někomu ublížit. Můžete to vidět jinak, ale pak jste špatně informovaným strašpytlem. Naštěstí také nediskutujeme o tom, zda je opravdu ospravedlnitelné pouštět na stadion ženy, nebo zda by bylo možné nechat děti šít míče. I když se na světě ještě najdou lidé, kteří to posuzují jinak než drtivá většina občanů svobodného západního světa. Existují etické normy, které se nikdy nesmí dostat na vedlejší kolej.
Můžeme se dohadovat o tom, proč Mnichov nenasvítí duhově stadion při každém zápase Bundesligy, ale na mistrovství Evropy by to mělo stejně velký mezinárodní dopad. Gerald Asamoah čas od času říká, že než přijel do Německa, znal tuto zemi pouze z katalogu Otto. Miliony a miliony lidí po celém světě znají svobodu, rovnost a osvobození od strachu v Evropě – místě své touhy – pouze z filmů a seriálů. A když při sledování mistrovství Evropy uvidí, za čím si evropská společnosti, které toho již tolik dokázaly, stojí, může to změnit jejich myšlení. Samozřejmě, můžete namítnout, že úkolem fotbalu není dělat svět lepším. Ale je to stejné jako s Amazonem, Facebookem nebo Applem. V určitém okamžiku je společenský vliv jednotlivých sdružení tak mnohovrstevnatý a obrovský, že již nemůže být pouze na rozhodnutí několika úředníků, jakým způsobem chtějí změnit svět. Nebo také nechtějí, jako v případě UEFA.
Když se UEFA označuje za neutrální, ale zakazuje to, co je blízké srdcím obyvatel Mnichova (nebo alespoň vedení města, které má ve fungujícím demokratickém systému většinovou legitimitu) a o čem se už několik dní diskutuje jako o pro a proti, v konečném důsledku se nejedná o neutrální rozhodnutí, ale o rozhodnutí proti. Tak obrovská porce bezcitného, neempatického, apatického a bezprizorního zbabělství je prostě nedůstojná tohoto svátku Evropanů. Každý zábavní park je v této věci dál.
Lidským právům a rovnoprávnosti se věnujeme ve zvláštní rubrice.