USA vyhrožují kárnými cly na dovážené automobily, německé hospodářství a politika jsou ve stavu pohotovosti. Nové prognózy však ukazují, že by Trumpova obchodní válka oslabila především Spojené státy.
Německé hospodářství je obzvlášť závislé na automobilovém průmyslu – právě proto je považováno za obzvlášť náchylné na výhrůžky amerického prezidenta Donalda Trumpa, že zvýší cla na dovoz německých automobilů do USA.
Trumpův ministr hospodářství Wilbur Ross zmínil celní přirážky ve výši 25 % na importy osobních automobilů a související výrobky ze zahraniční. Spolkové ministerstvo hospodářství mluví dokonce o tom, že tato opatření „dopadnou celosvětově nejsilněji na Německo“ – ještě více než na sousedy Spojených států Mexiko a Kanadu.
Mírné dopady na Německo
Je tomu vskutku tak? Soukromý švýcarský výzkumný a poradenský institut Prognos provedl rozsáhlé výpočty, jaký dopad by v příštích několika letech měly americké celní bariéry jednak na důležité obchodní partnery jako např. Německo, ale také na klíčová průmyslová odvětví, jakým je např. automobilový průmysl. Průzkum, který má magazín Spiegel exkluzivně k dispozici, dochází k závěru, že nejsou žádné důvody k panice: německé hospodářství by sice pod celní ofenzívou USA trpělo, celkově jsou by ale očekávané následky byly „relativně mírné“.
Předpokládané následky amerických cel na automobily jsou součástí „Zprávy o Německu“ (Deutschlandreport). Prognos ve svých kalkulacích využívá globální prognostický a simulační model „View“. Pro odhad následků cel použili výzkumníci dva různé scénáře:
Základní prognóza vychází z toho, že se světové hospodářství bude nadále vyvíjet bez větších otřesů – takříkajíc ve světě bez „trumponomics“.
Scénář „obchodní válka“ oproti tomu předpokládá, že USA uvalí cla na nejrůznější sektory. Mezi ně patří už platná americká cla na hliník (10 %), ocel (25 %) a čínské zboží v hodnotě 50 miliard dolarů (25 %). V tomto scénáři vychází výzkumníci z toho, že Trump rovněž uvalí ohlášená cla na další čínské dovozy v hodnotě téměř 200 miliard dolarů a že se obchodní partneři USA budou také bránit pomocí cel. Navíc – a to je důležité pro německý automobilový průmysl – vychází Prognos z toho, že Trump dostojí svým výhrůžkám a uvalí i 25% cla na osobní automobily.
Vážné důsledky pro Kanadu a Mexiko
Důsledky by pocítil především americký kontinent. Cla by měla vážné dopady na tamní spotřebitele: jen v USA by vzrostly ceny importů o 11 %. Silně postižená by byla i Kanada (+10,4 %) a Mexiko (+8,7 %).
V USA by v důsledku toho stouply ceny osobní spotřeby celkem o 1,4 %, v Kanadě dokonce o 3,2 %. I v Německu by v případě obchodní války zaplatili soukromí spotřebitelé za zboží o 1,3 % více, než bez dodatečných celních opatření.
Obě sousední země Spojených států – Mexiko a Kanada – jsou nejen nedůležitějším obchodním partnerem USA. Odtamtud pochází i velká část dovozených osobních vozů prodaných v USA. Sice neexistují žádní velcí mexičtí nebo kanadští výrobci aut, obě země ale jsou jakožto členové sdružení volného obchodu NAFTA úzce napojeny na přeshraniční dodavatelské řetězce, které v regionu během uplynulých let vybudovaly velké globální automobilové koncerny a jejich dodavatelé. Oproti tomu se Německo nachází až na čtvrtém místě mezi dovozci aut do USA – škody způsobené Trumpovými automobilovými cly by tudíž zůstaly v přehledných mezích.
Jinak by ale vypadala situace v samotných USA. Až do r. 2025 by celní válka srazila americké hospodářství o 1,2 % v porovnání se scénářem bez obchodní války. I Mexiko (-0,7 %) a Kanada (-1,6 %) by byly potrefeny více, než američtí zámořští obchodní partneři jako např. Německo, Japonsko nebo Čína.
Důvodem je tzv. „efekt třetích trhů“. Například čínští producenti tak mohou „téměř kompletně kompenzovat negativní efekty tím, že uhnou na jiné trhy a na úkor USA zvýší své tržní podíly především v rozvojových zemích“, uvádí studie institutu Prognos.
Kvůli obchodnímu konfliktu by se „hospodářský výkon Německa v r. 2025 snížil o 15 miliard euro, popř. 0,5 %, oproti základnímu scénáři“. Abychom získali lepší představu o tomto čísle: jen koncern Volkswagen hospodaří s ročním obratem vyšším než 230 miliard euro.
Následky by byly zvladatelné i na trhu práce: do r. 2025 by americká cla stála Německo 50.000 pracovních míst v porovnání s referenčním scénářem. Pro představu: jen v r. 2017 vytvořilo německé hospodářství zhruba 700.000 nových pracovních míst.