Ruské dezinformace v dobách koronakrize: „Mytí rukou nepomáhá“

Ruské dezinformace v dobách koronakrize:

EU jde po stopách dezinformačních kampaní. A naráží především na kampaně z Ruska. Oblíbená jsou tvrzení, že koronavir vyvinuly USA jako biologickou zbraň a že je Evropa v koncích.

V uplynulých dvou měsících registrovala Evropská zahraniční služba (EAD) 152 případů dezinformací souvisejících s koronavirem, které přiřadila zdrojům blízkým Kremlu. Vyplývá to z nejnovější zprávy East StratCom Taskforce, což je pracovní skupina, která denně analyzuje desítky tiskových a rozhlasových zpráv, jakožto i internetových stránek, které jsou ruského původu. Vyhodnoceny byly příspěvky, které vyšly mezi 22. lednem – tehdy byla prokázána první infekce v USA – a 25. březnem.

Celkem 29 zpráv tvrdilo, že byl vir vyvinut jako biologická zbraň. Ve 24 zprávách bylo doslova uvedeno, že byl koronavir nasazen jako zbraň proti Číně. Ve 26 příspěvcích byl šířen narativ, že EU nedokáže koronakrizi čelit a zhroutí se, především v souvislosti s ruskou pomocí Itálii. Několik zpráv obsahovalo zavádějící tvrzení o ochraně zdraví. Například, že vir zmizí po inhalaci solného roztoku, nebo že „mytí rukou nepomáhá“.

Poslední informaci šířila na Facebooku a Twitteru německojazyčná služba státního zpravodajského portálu Sputnik. I jiné případy mají svůj původ u Sputniku, který vychází v mnoha jazycích, dokonce i arabsky. Dalším zdrojem jsou státní televizní vysílače Kanal 1 a Rossija 24 a zahraniční vysílání RT.

„Znepokojující“ počet

Pravidelně zastoupeny jsou anglickojazyčné internetové stránky jako New Eastern Outlook, Oriental Review, South Front a One World Global Think Tank, které podle údajů EAD všechny sídlí v Rusku a jsou odtud také řízeny. Služba mluví o případech ruské dezinformace tehdy, když je poselství „prokazatelně nepravdivé nebo zavádějící“ a pokud pochází ze zdroje, který je buď financován Kremlem nebo má „jasný vztah k ruské federaci“.

Tato definice je poměrně široká, což vede i ke kritice. Ne vždy je zařazení „blízký Kremlu“ evidentní, některé portály patří i osobám, které se od Putina odvrátily, přesto ale zastávají protizápadní postoje. Kromě toho vyhodnocuje EAD i okrajové zdroje. Pro 152 uvedených případů zaznamenala EAD 264.000 interakcí v sociálních médiích, tedy sdílení, komentářů a „lajků“. Mluví o „znepokojujícím“ počtu, „především proto, že se jedná o témata, kde mohou mít dezinformace smrtelné následky“. O příliš vysoký počet se samozřejmě nejedná. Nelze ovšem měřit, kolikrát byl určitý narativ bezmyšlenkovitě převzat, aby se pak etabloval v mainstreamu.

Jasný úmysl

Ukázkovým případem narativu namířeného proti EU je příspěvek, který vyšel minulou neděli na internetové stránce One World. Mohli jsme se tam dočíst, že „EU je v koncích“ stejně jako Římská říše po vpádu Vandalů. „Členské země Evropské unie nejsou schopny si vzájemně pomoct, místo toho jsou odkázány na pomoc z Ruska a Číny.“ Zdravotní systém se zhroutil již před dlouhou dobou: „Nemají roušky, elektronické teploměry a vyhlásily stanné právo.“

Když už nejsou zcela nepravdivá, jsou tato tvrzení přinejmenším jednostranná: nedostatek teploměrů nepanuje a civilní opatření nejsou válečným právem. Že si evropské země nepomáhaly, byla pravda v počátcích koronakrize, v současné době existuje mnoho případů vzájemné pomoci. Skutečné propagandistické úmysly jsou odhaleny nejpozději v okamžiku, kdy článek uvádí: „Rusko a Čína nadále porostou, a stále více a více zemí EU zjistí, že solidarita neexistuje.“

Kritika naruby

Mnoho zpráv se zabývá opatřeními vyhlášenými v Evropské unii. Ta však nejsou líčena jako bezpečnostní opatření k ochraně zdraví, ale jako forma útlaku. Ve středu jsme se v anglické mutaci Sputniku mohli dočíst o „autoritářských trendech“. „Vše se obešlo bez sporů. Politická debata neexistovala. Vyhrál stát a od toho se bude odvíjet další vývoj.“ Internetový portál southfront.org přinesl v úterý informace o „obrovském sociokulturním experimentu, během kterého se má otestovat, kolik represí občané vydrží.“

Lze lehce poznat, že je zde západní kritika Ruska převrácena naruby a je použita proti Evropě a USA. Poté, co nařídil omezení i Kreml, nyní ruská státní média mění tón. EAD uvádí, že začínají převažovat zprávy o skvělé ruské přípravě na pandemii COVID-19 (což už důvěrně známe z Babišovy rétoriky, pozn. red.).



Zanechte nám svou korekturu nebo komentář: